Αρχική σελίδα » Προβολή νέων

Προβολή νέων

28.03.2018

Προβολή ταινίας 29/3/18 "Απιστίες και αμαρτίες"

 

Η Κινηματογραφική Ομάδα Φοιτητών του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης ιδρύθηκε το 2016 από κινηματογραφόφιλους φοιτητές του Τμήματος, με σκοπό την προβολή μίας επιλεγμένης ελληνικής ή ξένης ταινίας την εβδομάδα και τη συζήτηση μετά το τέλος της. Σκοπό της έχει θέσει, μέσα από προβολές ταινιών σχετικές με τα γνωστικά αντικείμενα του Τμήματος, να ενισχύει την πολιτιστική δραστηριότητα των φοιτητών, αποτελώντας ταυτόχρονα χώρο επικοινωνίας και ανταλλαγής προβληματισμών. Οι προβολές είναι ελεύθερες και ο χαρακτήρας διδακτικός-ψυχαγωγικός. 

Η προβολή θα γίνει την Παρασκευή 29/3/18 στις 20:00 στην Αίθουσα 5 του Εργαστηρίου Πολιτικής Επικοινωνίας, στον 4ο όροφο της Αιόλου 42-44 & Κολοκοτρώνη.

Προβολή ταινίας ''Crimes and Misdemeanors'' (Απιστίες και αμαρτίες) του Woody Allen (1989) 

(ΗΠΑ, 1989, έγχρωμη, 104’). Παίζουν: Μάρτιν Λαντάου, Γούντι Άλεν, Μπιλ Μπερνστάιν, Αντζέλικα Χιούστον, Άλαν Άλντα, Μία Φάροου.

 

Το 1989, ο Γούντι Άλεν γυρίζει μία από τις καλύτερες ταινίες του. Το Απιστίες και αμαρτίες είναι ένα φιλμ που μιλάει με επιτυχία για τις έννοιες της ηθικής, της τύχης, αλλά και της πίστης του ατόμου. Τo Απιστίες και αμαρτίες μας εισάγει στο σύμπαν δυο αντρών. Ο ένας είναι πλούσιος οφθαλμίατρος που εδώ και δυο χρόνια διατηρεί εξωσυζυγική σχέση.

Η άλλη γυναίκα που έχει μπει στη ζωή του (μια μελαγχολική Αντζέλικα Χιούστον) τον απειλεί πως, αν δεν ξεκαθαρίσει την κατάσταση και δεν μιλήσει στη γυναίκα του, θα της τα αποκαλύψει εκείνη όλα. Μη μπορώντας ο ίδιος να βρει κάποια λύση, "ζητάει" με μισή καρδιά από τον αδερφό του που είναι άνθρωπος της νύχτας να τον βοηθήσει.
Εκείνος προσλαμβάνει κάποιον και τη δολοφονεί και από εκείνη τη στιγμή οι Ερινύες αρχίζουν και καταδιώκουν τον οφθαλμίατρο, στο ρόλο του οποίου βλέπουμε έναν εξαιρετικό Μάρτιν Λαντάου. Διόλου τυχαίο ότι αυτός ακούει στο όνομα Judah. Ο δεύτερος άντρας –με τη μορφή του Γούντι Άλεν– είναι ένας σκηνοθέτης που δεν μπορεί να στεριώσει σε καμία δουλειά εξαιτίας της άρνησής του να συμβιβαστεί με τις επιταγές του συστήματος. Σε ένα πλατό γνωρίζεται με μια βοηθό σκηνοθέτη (Μία Φάροου), την οποία αρχίζει και ερωτεύεται -παρότι παντρεμένος.

Σε αντίθεση με τον Λαντάου, ο Άλεν σκέφτεται αμέσως να μιλήσει στη γυναίκα του, αλλά η βοηθός σκηνοθέτη προλαβαίνει και μαγεύεται από τον παραγωγό ταινιών και κουνιάδο του Άλεν. Έτσι, ο χαρακτήρας του Άλεν μένει χωρισμένος, μόνος και με την έμπνευσή του να τον εγκαταλείπει.
Και εδώ ερχόμαστε να εξετάσουμε τους παράγοντες της τύχης, της ηθικής των ηρώων και της ηθικής του σύμπαντος. Γιατί ο μεν πρώτος επιλέγει τη δολοφονία σαν λύση –κάτι εντελώς ανήθικο– και τελικά δεν τον τσακώνει η αστυνομία. Βέβαια, το τίμημα είναι άλλο. Είναι οι τύψεις που καταδιώκουν τον ήρωα, είναι ο φόβος τού να ζεις με ένα τέτοιο βάρος στη συνείδησή σου. Και είναι και η Μέρα της Κρίσης, που κάποτε θα έρθει για όλους.
Ο ήρωας του Λαντάου επιθυμεί να τιμωρηθεί, όμως η τύχη τού χαμογελάει και απλά τον αφήνει να προχωρήσει με σημάδια στην ψυχή. Ο δε χαρακτήρας που υποδύεται ο Γούντι Άλεν είναι μία νότα πιο ρομαντικός και αμέσως σκέφτεται να τα παρατήσει όλα και να φύγει μαζί με το κορίτσι που αγαπά. Περισσότερο ηθικός από τον πρώτο ήρωα, αλλά η τύχη δεν θα του χαμογελάσει και θα καταλήξει καραβοτσακισμένος. Τελικά βλέπουμε ότι το δίκαιο και το άδικο δεν υπάρχει μονάχα στους ανθρώπους, αλλά και στους αόρατους κανόνες της τύχης.
Τελικά τι είμαστε; Το άθροισμα των επιλογών μας και των αποτελεσμάτων τους, με ολίγη από τη σκόνη της τύχης. Αλλά είτε έχουμε κάνει μεγαλύτερες είτε μικρότερες αμαρτίες το σίγουρο είναι ότι κάποτε θα κριθούμε για αυτό (από το νόμο; από το Θεό; από τους άλλους; από τον ίδιο μας τον εαυτό; την ηθική;), τί ειναι ηθική; τι είναι δικαιοσύνη;

 
ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΙΣ «ΑΠΙΣΤΙΕΣ ΚΑΙ ΑΜΑΡΤΙΕΣ»
 

  1. Για τους υποδειγματικούς ρόλους των Γούντι Άλεν και ιδίως του Μάρτιν Λαντάου, που παίζουν φανταστικά, σηματοδώντας συγκεκριμένες καταστάσεις.
  2. Για τη φανταστική φωτογραφία του Γκόρντον Γουίλις, με εξαιρετικούς φωτισμούς αλλά και απομονώσεις ορισμένων χρωμάτων για σημειολογικούς λόγους.
  3. Για τα πολύ λειτουργικά αστικά ντεκόρ, που καθορίζουν και τις ταξικές καταβολές των ηρώων.
  4. Για το συγκλονιστικό τέλος της ταινίας, όπου ο Γούντι Άλεν πιέζει τον θεατή να ταυτιστεί με τον ήρωα του (τον παίζει ο ίδιος).
  5. Για τα σπουδαία ηθικά διλήμματα που βάζει ο Γούντι Άλεν και μας υποχρεώνει να σκεφτούμε κι εμείς.
  6. Γιατί ο δημιουργός αποδεικνύει για μία ακόμα φορά τη μεγάλη σινεφιλία του. Με πυρήνα της μυθοπλασίας του ένα θέμα του τυπικού νουάρ, ουσιαστικά πλησιάζει προβληματικές των Ρενουάρ και Λανγκ.
  7. Γιατί ακόμα μία φορά ο Γούντι Άλεν είναι επηρεασμένος από κορυφαίους Ευρωπαίους δημιουργούς, αυτή τη φορά μπορεί να εκκινεί από τον Αντονιόνι, να διαθέτει λίγο Φελίνι, αλλά ιδίως η προβληματική του είναι μπεργκμανική.
  8. Γιατί ο Γούντι Άλεν κερδίζει από την κλασική αμερικανική λογοτεχνία την άποψη πως κάποιοι είναι γεννημένοι για να χάνουν.
  9. Γιατί η ταινία μαζί με τα Παντρεμένα ζευγάρια είναι τα καλύτερα σύγχρονα αστικά δράματα (αν εξαιρέσουμε, βέβαια, τις μπεργμανικές επιδόσεις).
  10. Για το διαχρονικό μήνυμα του φινάλε που ξεπερνά τις ΗΠΑ, θυμίζοντας μεσογειακές καταστάσεις, και ίσως γι’αυτό είναι τόσο δημοφιλής στους Έλληνες σινεφίλ.

Βραβεία: http://www.imdb.com/title/tt0097123/awards?ref_=tt_awd